tygblöjor på lättirriterad hud

Love har väldigt känslig hud, och han blir lätt röd och torr. Förr så hade han en hel del problem vid blöjområdet och huden var alltid röd och irriterad. Vi testade lite allt möjligt för detta, salvor, olika blöjmärken, att byta blöja konstant osv. Men det blev ändå inte bättre.
Då började jag använda tygblöjor på Love dagtid (varvat med, speciellt nattetid med  änglamarks blöjor som är svanenmärkta, parfym och lotionfria.)
Hans hud slutade även att smörjas in med olika salvor och det tog ett par dagar sen var huden varken röd eller irriterad längre. Tygblöjorna har gjort underverk för hans känsliga hud, speciellt i kombination med att han slutade smörjas in.  Det sägs också att tygblöjor ska skydda mot eksem och allergier, vilket verkar rätt logiskt då tyblöjor inte innehåller massa kemikalier så som engångsblöjor gör. Att det dessutom är väldigt bra i ett miljöperspektiv är också ett stort plus.
På imsevimses hemsida kan man läsa:
Ett barn använder ca 6000 engångsblöjor under en blöjperiod. Det blir 1,5 ton sopor per barn som tar ca 500 år att bryta ned. Svenska blöjbarn fyller 23 000 sopbilar med 420 miljoner blöjor per år.Till tygblöjor används endast ca 4,8 kg bomull som kan återvinnas.

Så jag rekomenderar varmt alla med blöjbarn att testa tygblöjor.


Kommentarer
Idah

Beställde blöjbyxor och engångsblöjor från Imsevimse för några månader sedan :)sen använde min mor tygblöjo på mig och min lillebror när vi var små så jag har lite tillbehör därifrån också + en växjökompis som kom med massor vikblöjor :)

Barn blir också "toaredo" snabbare av tygblöjor då tygblöjan känns våt och obekväm i motsats mot engångsblöjor som är sköna att ha även när de är nedkissade.

använder ni potatismjöl till stjärten eller hur gör ni med puder? :)

2011-09-11 @ 11:49:54
URL: http://krasmumriken.blogspot.com
Linn

När eller om jag skaffar barn kommer jag nog åtminstone vilja använda tygblöjor. Är bara rädd att jag ska falla dit på lathet och inte göra det ändå, men.. det måste ju vara fruktansvärt mycket billigare? Drömde för övrigt en blöjrelaterad mardröm häromdagen. Eller ja. Drömde att jag fick barn. Hade inga blöjor. Lindade in barnet i hushållspapper. Vet inte om jag någonsin vågar skaffa barn, haha.

2011-09-22 @ 12:06:33
URL: http://www.linnmickelsson.se
Lina

Vet inte vad ni använder för sorts tygblöjor, men det finns ju sorter man kan använda på natten också. Skaffa pocketblöjor (om ni inte redan har) och fyll dem rejält så räcker de hela natten! Vi har gjort det med vår dotter och det har aldrig varit några problem.



Linn: Man sparar galet mycket med tygblöjor. Knytblöjor är ju nästan gratis, men även om man använder pockets så sparar man nog femton tusen per barn. Finns billiga märken numera, typ Børn och Poops.

2011-10-06 @ 09:55:06
URL: http://www.boern.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0