Love har fått förskoleplats

Love ska inte börja förskolan redan nu, då vi inte tror att han är redo än och han är fortfarande väldigt mammig och pappig. Men i januari är det bestämt att han ska börja.
Jag skulle gärna vara hemma med honom i ungefär två år till, eftersom små barn inte har ett behov av att umgås med andra barn förrän vid ungefär tre års ålder. Men tyvärr är det inte möjligt för varken mig eller pappan att vara hemma så länge, Jesper pluggar till it-ingenjör på universitetet och har två år kvar av sin utbildning och jag behöver börja läsa i januari för att bli färdig någongång.

Love kommer vara 1 år och 4 månader när han börjar förskolan och vi ska försöka så att han inte är där varje dag, och heller inte särskilt långa dagar med tanke på hans ålder och för att vi tycker det är viktigt att få mycket tid med honom. Men trots detta är förskolan ett ställe han kommer spendera många timmar på, och därför är det viktigt med en förskola där Love kommer trivas och känna sig trygg på och som känns bra för oss föräldrar.
Vi började kolla upp olika alternativ redan när Love var ett halvår eftersom kommunal förskola inte var något för oss. Småbarnsgrupperna är ofta stora och vi vill ha honom i en liten grupp så vi kollade upp förskolor drivna av/som föräldrakooperativ, personalkooperativ eller av föreningar och stiftelser.
Det vi fastnade för var en Waldorfförskola och vi ringde och fick komma på besök.
I varje grupp för barn 1-3 år är det max fem barn, och det är en och samma pedagog varje dag.
I rummet har varje barn en egen säng att sova i och leksakerna är i huvudsak gjorda av naturmaterial och trä.
Barnen könas inte genom lekandet och fokus är på den fria leken. Dessutom är maten vegetarisk och ekologisk!
Vi har läst mycket om waldorfpedagogiken och ställt frågor till när vi var på besök, och även om det är svårt att säga nu så tror jag, hoppas och känner att detta kommer bli jättebra.


På deras hemsida står det:
”Waldorfpedagogiken vill utveckla hela människan – tanke, känsla och vilja.”

det står även:
Den övergripande tanken och vår målsättning i waldorfförskolan är barnets rätt att få vara barn. Att få uppleva barndomen utan att alltför tidigt stressas in i vuxenvärlden.


Kommentarer
Linn

svar; Abstinensen är inte att leka med.

Oj, röda.. Jag vet inte om jag tycker de är så röda. :o Jag färgar dem med henna då och då och så använder jag en brun ögonbrynspenna från H&M. Antar att hennafärgen lyser igenom litegrann då.



(vad fin blogg du har nu! eller det var ju din förra också men. ^^)

2011-08-28 @ 17:23:08
URL: http://www.linnmickelsson.se
Linn

För övrigt vill jag ha mina eventuella framtida barn på något liknande detta. Tycker det låter helt fantastiskt.

2011-08-28 @ 17:25:12
URL: http://www.linnmickelsson.se
Izzy

Låter riktigt bra :) Skönt att han har fått plats där.

2011-08-28 @ 18:29:37
URL: http://izzemizz.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0