Jag vill att Love ska få vara precis som han vill, och känna sig trygg i och med sig själv.

Det finns dom som stör sig på att jag försöker vara så genusmedveten så möjligt när det gäller Love.

Jag får höra saker som "va onödigt att slösa energi på genustjafs, tänk på barnen i Afrika istället"
Grejen är såhär, jag kan i nuläget inte göra så mycket åt fattigdomen i Afrika även om jag gärna velat.
Men mitt barns uppväxt, det kan jag påverka.
Jag vill inte att mitt barn ska tvingas på en könsroll redan från födseln. Varför ska han automatiskt behöva klä sig på ett visst sätt, och behöva leva upp till ett visst ideal och andras förväntningar på vad som ansens manligt bara för att han är född med en snopp?
Han ska få vara ett barn, och vad han har för kön ska inte vara väsentligt för hur han blir behandlad. Han ska få alla möjligheter.
Och ja, pojkar och flickor blir olika behandlade redan som små. Flickor ska helst vara tysta och snälla och duktiga. Medan killar får vara vara högljudda och får höras. Dom förväntas ta plats. Att en flicka är högljudd och vågar ta plats, det är inte alls lika accepterat.
Och i ett sådant samhälle vill jag inte att mitt barn ska växa upp.

Jag vill att han ska få vara precis som han vill, klä sig hur han vill och leka med det han vill utan att begränsas. Och känna sig trygg i och med sig själv. Därför är detta viktigt för mig. Punkt


Kommentarer
Izzy

Jag håller med dig! Så länge han är ett lyckligt barn så spelar det ingen roll hur/vad du gör. Så tycker du sköter det bra:). Sen ja man vill ju hjälpa fattigdomen men som du säger kan man inte så kan man inte. Men det kommer och du har helt rätt du måste ju ta hand om ditt barn och ge honom en bra uppväxt! :)



Peace!

2011-08-06 @ 02:18:00
URL: http://izzemizz.blogg.se/
Camilla

Jag stödjer din åsikt. Tycker likadant. Jag stör mig så fruktansvärt på rosa=tjej blå=kille och att killarnas leksaker är hårda, svarta och känslolösa. Tjejernas leksaker handlar om söta tjejdockor som man ska köpa söta kläder till, fixa dens hår och till och med sminka dom! Det säljs ju för fan smycken och smink för barn på BR! vart är världen påväg? Plus att det säljs damsugare och städartiklar som leksaker till tjejer. Vadå sätta dom i husfrurollen dirr? Keep up the good work!



2011-08-06 @ 14:44:11
URL: http://tuularoos.blogg.se/
felicia - mamma till Julie

jag försöker också få folk att förstå hur jag vill uppfostra mitt barn, har skrivit och sagt det om och om igen, men ingen verkar lyssna.

bara fortsätt så som du gör! och lyssna inte på andra!



kram!

2011-08-09 @ 08:15:41
URL: http://chickmama.blogg.se/
Lilly

Detsamma gäller mitt barn!

2011-08-10 @ 10:27:47
Idah

Är med dig till 100.. Nu under min graviditet är det första folk frågar "har ni kollat om det är en pojke eller flicka?".. Nej svarar jag då, jag har bara kollat så att barnet mår bra. Det är det enda som betyder någonting. Folk har även bett mig kolla så de kan köpa "passande" presenter..

Jag tycker det är tråkigt att könet har blivit en sån central del när det gäller bebisar. och det här med rosa och blåa kläder. Jag tycker att rosa är en rätt ful färg, således har jag inte köpt några rosa bebiskläder, blå däremot är en av mina favoritfärger och därför har jag köpt en del blåa kläder. jag tror det är viktigt att man inte av rena principskäl t.ex. klär sin pojke i rosa, utan för att det är någonting man verkligen gillar själv. att låta barnen vara barn och inte använda dem som någon slags verktyg, missförstå mig rätt, man ska inte undvika kläder till tjejer bara för att de är rosa, utan använda det om man verkligen tycker det är fint. (feberyrar, där av det osammanhängande snacket). kram fina

2011-08-24 @ 12:00:07
URL: http://krasmumriken.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0