att använda sig av metoder på barn

Jag har snart läst färdigt boken Anna Wahlgrens dotter skrivit, Felicia försvann där dottern skriver om händelser från hennes uppväxt och hur det var att växa upp med en självutnämnd "barnexpert"
Ärligt talat förvånar ingenting i boken mig alls, och jag tycker det var väldigt modigt, bra och framförallt viktigt att Felicia skrev den här boken. Jag hoppas också att dom som överväger att testa Anna Wahlgrens metoder på sitt/sina barn läser boken, och att dom som använder sig av metoden börjar ifrågasätta vad hon sysslar med. För det verkar som att vissa nästintill avgudar henne *ryser*
Och det faktum att hennes enda utbildning när det gäller barn är hennes egna gör inte direkt saken bättre.


Jag har aldrig förstått mig på AW, hennes sätt att tänka eller hennes metoder. Eller metoder gällande barns sömn över huvud taget. Jag skulle personligen klassa både Anna Wahlgrens sovkur och 5mm som barnmisshandel.
Hennes bok barnaboken är tydligen en av Sveriges mest sålda uppfostringsböcker och det är, enligt mig helt absurt.
Detta är en person som hävdar att Shaken baby syndrome, PSD och ADHD egentligen inte existerar utan är diagnoser skapade för att dölja att barn dör av vaccinering(!)
Att föräldrarna inte ska byta blöja på sitt barn om det bajsat under natten, utan vänta till det är dags att stiga upp på morgonen.
En person som råder föräldrar att låta barn skrika i sin spjälsäng tills dom spyr eller svimmar, som säger att istället för att ta upp barnet ska man rabbla en ramsa. Och spyr barnet ska hen få somna i sina egna spyor och ska inte torkas bort förren barnet somnat. 
Sätter på hög musik för att barnet ska förstå och lära att det är ingen som lyssnar på hens skrik utan det ignoreras totalt.
Man ska "kura" sina barn till att sova 12 timmar utan uppvak per natt. Själva kurandet är totalt ohumant men självklart funkar det efter ett tag, barnet ger upp och lär sig att även om hen skriker så är det ändå ingen som kommer.

Det blir givetvis väldigt bekvämt för föräldrarna att barnet sover efter ett exakt schema och att slippa uppvak under nätterna. Men bebisarna då? Det är trots allt deras sätt att visa att något inte är bra.
Skulle föräldrar som använder AW metoden på sina barn låta sin mormor på ålderdomshemmet somna i sina egna spyor? Eller låta sin partner få storgråta sig till sömns för att någonting jobbigt hänt, och istället för att trösta sätta på hög musik så att sin partner/sambo/man/kvinnawhatever ska förstå att det är ingen som bryr sig om hens gråt eller känslor.
Jag tror inte det och varför då utsätta sina barn, det käraste man har för detta?


Kommentarer
Lisa

Du skriver så klokt! Jag har inte så mycket koll på barnuppfostran utan mer hästuppfostran men det verkar finnas så många paralleller!

2012-01-19 @ 09:11:02
URL: http://torunfirouzeh.blogspot.com
Hannah

Ja, allt är bra med bebisen. Kan inte svara i min egen, så får skriva i din igen, så du blir lite kommentar-bombad av mig ;)

2012-01-20 @ 20:12:25
URL: http://slanerdenjaveln.blogspot.com/
Rebecca

Ja fy sjutton för den hemska människan !! krääk. Barn är inga varelser som man måste tygla !!!!

2012-01-27 @ 18:02:55


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0